tisdag 18 maj 2010

Bäst på ändtarmscancer

Vissa saker trodde jag inte att jag skulle skriva om när jag startade den här bloggen för några år sedan en sådan sak är ändtarmscancer.

Men nu ska jag skriva om det i alla fall och anledningen är att Landstinget Västmanland är bästa på just ändtarmscancer. Våra kirurgi och våra behandlingsmetoder uppmärksammas nu genom att kirurgen Kenneth Smedh får utmärkelsen Guldskallpellen. Guldskallpellen delas ut av tidningen Dagens Medicin. Kriterierna för utmärkelsen är följande:
"Guldskallpellen ska uppmärksamma och belöna insatser och initiativ som kan visa vägen och inspirera till ökad kvalitet i sjukvården, till nytta för både anställda och patienter."

Priset tilldelas oss för ett samarbete mellan läkare, kliniker och avdelningar så att patienten får stå i centrum. Sjukvården ska komma till patienten och inte som idag när patienterna oftast får springa benen av sig mellan sjukvården olika enheter. Jag hoppas att priset uppmuntrar fler enheter på sjukhuset att arbeta mer LEAN fokuserat med patienten i fokus.

Ett stort grattis till Kenneth Smedhs och hans kollegor på kirurgin, ni är väl värda ert pris och jag hoppas ni fortsätter arbete för en bra och effektiv verksamhet.

Inga kommentarer: