fredag 15 januari 2010

Trafiken och dess huvudmän


Jag inser att det har blivit glest mellan bloggposterna ett tag nu och jag kan bara skulle på möten, möten och döremellan lite skrivbordsjobb. Valet smyger sig närmare och närmare och det märks, det är fler dokument som ska skrivas, mer att planera och med det mer att utföra.


Igår han jag med ett möte om trafik. Det var ett möte som Landstinget Västmanland kallat till där kommuner, landsting och trafikaktörer var kallade för att diskutera den regionala trafiken i Mälardalen.

Jag har inte varit med förrut och det var otroligt spännande att höra hur man ser på tåg och bussar utifrån olika sträckningar runt Mälaren, det är lätt att bli hemmablind minst sagt. Dessvärre är det svårt att komma fram till en bra lösning, vår motpart heter SJ och de har trotts avregleringen fortfarande monopol på sin sida som tågen i sig och spåren de ska åka på.

För oss i Mälardalen är komunikation A och O för att få våra relativt små samhällen att fungera, och då räknar jag in allt från Västerås och Örebro till Flen och Skinnskatteberg.

Inga kommentarer: