onsdag 25 november 2009

Jag är en av syndarna

Hur får man människor att åka mer kollektivt eller välja cykeln före bilen, frågan diskuteras på både lokalt och globalt. Jag cyklar för det mest, i ur och skur har jag cyklat fram och tillbaka med matkassar och resväskor surrade på pakethållaren. Men nu har jag köpt en bil och jag får erkänna att jag kört till jobbet varenda dag i två veckor nu. Till mitt försvar får jag väl erkänna att jag är ruskigt morgontrött och det har varit kallt och regnigt ett bra tag nu. Dessutom har jag köpt en miljöbil, om det nu är till någon nytta när jag använder bilen istället för cykeln?

VLT har idag en intressant artikel om hur Västmanlänningarna resonerar när bensinkostnaderna prioriteras högre än resor och lyx. Det finne en hel del kvar att göra för att få människor att ändra bettende, trotts klimatdebatten har två av tre inte ändrat sitt beteende för att hjälpa klimatet. I genomsnitt åker länsbon 11.6 mil om dagen, då ligger jag i lä i alla fall.

Inga kommentarer: