torsdag 26 november 2009

Ett annorlunda studiebesök om döden


Med pirr i magen och en stor förväntan steg jag idag in i en för mig helt ny värld. Jag har idag gjort ett lite annorlunda studiebesök, jag har medverkat under två obduktioner på patologen i Västerås.


Två åersoner, det visade sig att den ena dött av cancer och den andra av en hjärtinfarkt. Otroligt spännande och inte en liknelse till alla de TV program jag slösar kvällar och nätter med att slötitta på. Det var rent, prydligt och väldigt värdigt. Jag kan ju inte påstå att det luktade ny gräddade kanelbullar i lokalen men det luktade heller inte äckligt som av förruttnelse eller blod. Kan man likna lukten vid något skulle jag säga tvättsprit och sjukhus.


Först fick vi sätta på oss skyddskläder och blåa plastskydd på fötterna (jag vet inte om det ligger i sjukvårdens grundlagar att man måste ha på sig dessa plastskydd överallt eller inte men de åker på i tid och otid), detta för att inte få smuts och stänk på oss. Nu i efterhand skulle vi inte ens ha behövt det, så rent var det i lokalen.
Sedan väntade två avlidna personer på obduktion.

Jag klarade mig så bra som jag hade väntat mig, jag vet att jag blir knäsvag och svimmfärdig av att stå upp i bussar, titta på när andra får sprutor och gå i luciatåg men inte av detta. När de gjode ett ingrepp på den ena personen kände jag hur allt blod gick ner i knäna och jag blev alldeles kall om kinderna. Men tackvare en stol så kunde jag fortsätta vara med och efter en timme gick det över. Nu vet jag hur ett lungödem och kalk i kranskärlen ser ut, dessutom har jag fått mig en fantastisk lektion i den mänskliga anatomin.

Tack patologen för att jag fick ta er tid idag, jag har lärt mig massor om ert fantastiska arbete och jag kommer ändra mitt donationskort omedelbart för att låta andra få forska på min avlidna kropp när jag dör.

Inga kommentarer: