lördag 12 september 2009

Första sträckan till Norrköping

En sån här start på tågresa har jag aldrig haft. Jag hamnade bredvid två små flickor på nio respektive sex år som var på väg från Västerås till Norrköping alldeles själva. Jag hade tänkt jobba en massa på tåget men det gick inte alls.

Tjejerna pratade oavbrutet hela tiden och pepprade mig med frågor. Det frågade hur gammal jag var och konstaterade att jag var lika gammal som deras mamma, sen undrade de vad jag skulle bli när jag var stor och hur det kändes att vara så gammal. Ja, sanningen får man höra av barn och alkoholister.

Tåget till Norrköping är en del av UVEN (Uppsala – VästeråsEskilstuna – Norrköping) och det har varit en ganska problematisk sträcka. Den kostar väldigt mycket att driva och flertalet avgångar körs halvfulla. Fredagar däremot är proppfulla, just nu sitter det människor högt och lågt. För mig som ska åka en bit är det riktigt irriterande att behöva stå upp första sträckan av min resa trotts att jag betalat fullpris för min biljette Att det dessutom inte går att reservera sittplats gör att jag som resenär inte har något val, ytterligare en anledning att inte gilla monopol.

Inga kommentarer: