måndag 14 september 2009

grattis alla studenter

Under min studenttid lärde jag mig att vrida och vänta på alla slantar för att få det knapra studiemedlet att räcka till. Kosten blev inte alltid den bästa och jag lovade mig själv att aldrig mer äta nudlar i mitt liv.

Nu kommer det mer pengar, nu höjer regeringen studiemedlet med 350 kronor i månaden och fribeloppet med 30000 kronor per år. Tyvärr kommer inte höjningen förren 2010 respektive 2011.
Det här är en fråga som MUF har drivit i många år. Men ungdomsförbundets utgångspunkt har alltid varit att fribeloppet skall tas bort helt och hållet. Studielånet är just ett lån och lån skall betalas tillbaka. Det finns ingen student som vill ta mer i lån än de måste och kraften för att arbeta extra under studietiden är därför hög och att då hindra den kraften genom ett onödigt tak känns bara korkat.

Inga kommentarer: