torsdag 23 april 2009

Ekorrens förskola


Idag har jag varit på en riktig förskola men en helt bunt med små barn springande omkring mig. Jag har gjort ett studiebesök på Ekorrens förskola där jag har talat med personalen om deras arbetsplats.

Man märker på dem att det blir mer och mer tid som går åt omsorgsarbete istället för till det pedagogiska som de faktiskt är utbildade till.

Något som slog mig var att det bara var kvinnor som arbetade där och jag kunde inte låta bli att fråga varför. Svaret är enkelt sa en förskolelärare, män vågar inte. Varför det fortsatte jag, jo det är så lätt att bli misstänkt för pedofili idag att män inte vågar utbilda sig till förskolelärare!

Det är en ganska läskig utveckling vi går till mötes om vi inte vågar lite på varandra i samhället alls längre.

Inga kommentarer: