tisdag 31 mars 2009

Nästan lika bra som boken


En helg av bara slappande, precis vad jag behövde.

I lördags gick jag på bio och såg "män som hatar kvinnor", filmatiseringen av Stieg Larssons bok med samma namn. I huvudrollerna ses Michael Nyqvist och Noomi Rapace som Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander.

För mig ska bio vara en hel upplevelse utöver hemma alternativen Stort format, maffigt ljud och nypoppade popcorn nedsjunken i en stor röd fåtölj, det är lyx. Tyvärr så upplever jag dock oftast att SF bjuder på små biosalonger med trånga små stolar och allt för många som glömt att stänga av sina mobiltelefoner till en allt för hög kostnad. Då väljer jag hellre att hyra filmen billigt sjunka ner i min egen soffa och titta på min egen widescreen tv.

Det här var hur som helst en film som är värd att se på bio om man väljer en stor salong. Filmen är riktigt bra, en del saker kom inte med från boken och en del har man gjort lite annorlunda för att biobesökarna ska kunna hänga med i handlingen. Boken är bättre än filmen men jag skulle gärna se filmen igen.

Inga kommentarer: