lördag 28 februari 2009

rekryterings utmaningar

Kvällens diskussioner har vigts åt kommande val, utmaningen att få in nya människor i politiker.
Att vara fritidspolitiker är inte alltid helt lätt när fritiden ska delas mellan arbete, fritid och familj. Utrymmet att sköta ett politiskt uppdrag är oftast begränsat, med högar av handlingar att läsa och ett ständigt krav på kunskap om smått och stort. Eftersom politik är kul är det lätt att "intresset" tar över allting annat och då blir tyvärr både arbete och familj lidande.

Jag tror att andra i min ålder som inte vigt sitt liv åt politiken därför drar sig för att ta uppdrag i kommun och landsting. Det är synd eftersom den representativa församlingen då kommer att bestå av pensionärer och studenter, det vill säga människor som inte befinner sig mitt i karriären eller har familjer med små barn att ta hand om.

Detta är ett demokratiskt problem och det är ytterligare en anledning till att det demokratiska systemet behöver ändras i grunden. I kväll har jag dessutom hört lokala problem med äldre medlemmar som inte vill släppa in nya yngre som faktiskt vill arbeta med politik, ett problem som jag tror finns i alla partier i de flesta kommuner och landsting.

Inga kommentarer: