tisdag 24 februari 2009

Matslöseri i massor

Att sjukhus mat inte är gott, det kan nog de flesta skriva under på . Men efter att nu ha studerat sjukhusmaten närmare under ett bra tag så kan jag konstatera att så illa är den inte, det är nog få patienter som vet att samma mat serveras i landstingsrestaurangen för 72 kr portionen

Nu hör jag till dem som inte gillar storköksmat alls oavsett om den kommer från sjukhusrestaurangen eller från tre lingon och blåbär. Jag gillar helt enkelt inte kantinmat, jag vill ha det upplagt snyggt på en tallrik eller en snygg buffe.

Nu har tv 4 gjort en granskning av sjukhusen i Mälardalen och det slängs 214 ton mat på vårt centrallasarett, det är flera miljoner som bokstavligt talat kört till tippen varje år! Så här kan vi inte ha det och vi måste undersöka om det beror på att maten är dålig så att den inte äts eller om logistiken i matkedjan inte är bra. Jag har en föraning om att det är matkedjan som inte är bra och att maten kan lagas mer näringsrik än den är idag.

Inga kommentarer: