onsdag 26 november 2008

Västerås Centrallasarett



Jag fick just den här i min hand. Landstinget tillsammans med medicinhistoriska sällskapet har tagit fram en folder om "gamla lasarettet". Imorgon är det nämligen öppethus här, personal och kommunpampar bjuds in för att titta på våra lokale. Eftersom vi tidigare suttit i en tegel/betonkåk från 50-talet så måste vi nu skryta lite om vilken fin byggnad med historiska anor vi nu har fått.
På bilderna ser ni huset idag och huset för 80 år sedan.
Jag har nu fått lära mig att det inte alls heter "gamla lasarettet" som vi säger utan det heter 1928 års lasarett!
Huset byggdes under parollen "Förr byggdes palats åt furstar och stormän, nu bygger man dylika åt fattiga och sjuka".

2 kommentarer:

Andreas Johan E sa...

Om du får arbeta i den där byggnaden så skulle jag också kunna bli pol.sek för landstinget i Västmanland.

Åsa Coenraads sa...

Hårt slit och långa dagar, men ett fantastiskt arbete i en fantastisk miljö. Jag hoppas du får chansen någon gång. / Åsa