tisdag 18 november 2008

Vilnius


Hemkommen från Vilnius, det blev en snabbtur den här gången. Resan gick bra och föredragen gick bra, jag hoppas att deltagarna var nöjda när de åkte därifrån.

Som vanligt när jag är utomlands och föreläser så blir det inte riktigt som det var tänkt från början och man får vrida och vända på problemet så att deltagarna eller åhörarna aldrig märker att föredraget de ska höra inte blev som det var tänkt. Den här gången skulle jag hålla två föredragningar på 45 minuter vardera, väl på plats i Vilnius fick jag reda på att de skulle vara 1.45 minuter vardera....60 minuter extra är väldigt lång tid ;)

Jag kan inte lägga upp några bilder på deltagarna eftersom de blir arresterade av Vitrysk KGB om de ses på bilder som har att göra med oppositionspolitik. Det är tillräckligt farligt för dem att åka till Vilnius bara, en hel del av deltagarna har blivit arresterade när de kliver av bussen i Minsk igen redan. Men det här är priset vi betalar för fred, frihet och demokrati!

På bilderna ser ni mina föreläsningsanteckningar, jag kan inte stava på engelska så jag ritar bilder. Funkar precis lika bra och deltagarna får sig ett glatt skratt när jag berättar varför ;)
Alla fika serveras med genomskinligt kaffe och bakelser, tyvärr var jag tvungen att smaka på allihopa.. När jag landade på Arlanda var det snö kaos. "Välkommen till Sverige" sa piloten i högtalarna, "vädret är ja, titta ut"!





Inga kommentarer: