fredag 5 september 2008

Lustgården


Humm, när jag hörde namnet första gången associerade jag till en skum källarbutik i Västerås som sålde vuxenfilmer när jag var liten.
Nu vet jag att lustgården är någonting hel annat.

Idag har jag deltagit under ett seminarium om återhämtning efter cancerbehandlingar som arrangerades av föreningen Lustgården Mälardalen.
Lustgården Mälardalen ger:
- kunskap om sjukdomen
- information om behandlingsmetoder
- stöd att leva med sjukdomen
- gemenskap med andra personer i samma situation
- stimulans att gå vidare

Vilket jobb de gör, att komma tillbaka till igen efter en cancer behandling är både fysiskt och psykiskt jobbigt och föreningen Lustgården hjälper till med båda två för både patienter och anhöriga.

Idag har vi framförallt behandlat den psykiska delen att våga se framåt eller att möta döden med värdighet. Vården har inte alltid den tid som behövs för att besvara filosofiska frågor om liv och död och då behövs andra resurser för att ta hand om hela människan. Jag vet att sjukhuskyrkan spelar en stor roll men även personalen på Hospic och föreningen lustgården.

Inga kommentarer: