torsdag 12 juni 2008

Vad hände på sjukhuset?


Jag har fått frågan om vad jag gjorde på sjukhuset igår med Sjukvårdsutskottet, tänkte jag skulle försöka berätta det.

Sjukvårdsutskottet är till att börja med ett utskott som består av fullmäktigeledamöter från alla partier och ligger direkt under fullmäktige. Utskottet har ingen beslutanderätt men däremot yttranderätt i fullmäktige, jag tycker att den här ordningen är jättekonstig då alla ledamöter i fullmäktige har sin fulla rätt att yttra sig!

Utskottet har har till uppgift att vara befolkningsföreträdare och ta in synpunkter från befolkningen, även detta är jättekonstigt eftersom förtroendevalda är just befolkningsföreträdare och valda av folket!


Hur som helst, igår var delar av utskottet på centrallasarettet i Västerås för att "lyssna" in befolkningens synpunkter om vården och sjukhuset. Vi hade ett bord med broschyrer från landstinget om dess verksamhet och en liten egen producerad folder om bemötande frågor på lasarettet

Förra året åkte vi husvagn till alla länets kommuner och "lyssnade" på gator och torg.
Jag är ruskigt skeptisk till den här verksamheten i sin helhet, sjukhus turnén är klart bättre än att stå som opolitiska partister på torget. Men jag hävdar fortfarande att utskottet inte fyller ett syfte som är värt kostnaden för skattebetalarna, det måste finnas bättre möjligheter att nå medborgarna än såhär!

Inga kommentarer: