fredag 13 juni 2008

Lissabonfördraget


Du kanske sitter och väntar på att arbetsdagen ska ta slut eller på att fotbollen ska börja vilket kanske borde vara helt naturligt, men sådan är inte jag, jag väntar på ett valresultat.


EU är en levande organisation som måste förändras för att utvecklas och idag kan samarbetet ta ytterligare ett steg framåt.

Irland höll igår folkomröstning om det nya fördraget som kommer ge unionen en ny grund att stå på, som enda land i Europa att hålla en folkomröstning håller de utvecklingen av Europa i sina händer och jag är rädd för att de kommer rösta nej.

Lissabonfördraget har varit ganska omtvistat och förra gången det processades så föll fördraget då Holland och Frankrike röstade nej, nu tre år senare har fördraget blötts och stötts i de 27 medlemsländerna och alla är överens, nej just det inte Irland.


Folkomröstningar är kanske bra när det gäller små frågor som ligger nära medborgaren men när det kommer till stora frågor som EU och valutor så tror jag inte folkomröstningar är det bästa sättet att flytta politiken framåt. Det rör sig om stora komplicerade frågor som är svåra att sätta sig in i och då är det enklare att rösta nej än ja, du vet vad du har men du vet inte vad du får är ibland en alldeles för lätt utväg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har ingen aning. Det måste vara en otroligt duktig fotograf. Jag är och bra, på att sno bilder dvs. ;)