måndag 26 maj 2008

Riksdagsbesök




Margareta Kjellin och Marianne Kierkemann Moderata riksdagsledamöter från riksdagens socialutskott har varit på besök i landstinget idag. Vi har haft en spännande sittning med högt i tak och livliga diskussioner om det mesta. Intressant var att höra debatten mellan två sittande riksdagsledamöter och Tomas Högström föredetta riksdagsledamot, nuvarande LSO om vem det är som har betalningsansvaret när riksdagens beslutar....slutade oavgjort kan jag avslöja, men jag håller med Tomas, den som beslutar ska betala!


Vi påpekade problemet med korta remisstider från departementen och fick förklarat för oss hur kort en mandatperiod faktiskt är om man ska hinna utföra och förändra något i svensk byråkrati. Det är helt riktigt att saker måste gå fort men det får inte bli så att landsting och kommuner har så fullt upp med att hänga med vad som händer på riksplan att vi glömmer vad vi har hemma och vad som faktiskt är närmast medborgarna.


Spännande att höra vad som är pågång i socialutskottet också, jag håller mig mest uppdaterad på utrikes och socialförsäkringsutskottet om jag ska vara helt ärlig, men från och med nu ska jag hålla koll på socialutskottet också, det är ett löfte!

Inga kommentarer: