torsdag 28 februari 2008

Minkfarmar på lister!


Dagens studiebesök, minkfarm på listerlandet utanför sölvesborg i blekinge. En omdiskuterad verksamhet, djurplågeri eller företagsamhet? Jag hade nog bestämt mig för vad jag tycker om pälsnäringen för länge sedan och nu är jag ännu mer övertygad! Inget djur trivs nog i bur, men de här minkarna har det bättre än vilken frigående höna som helst. Varför ska det då gå att äta ägg och dricka mjölk men inte ha på sig en päls? Att just minknäringen varit så omdiskuterad beror på ett gäng obegåvade djurrättsaktivister här som anser att det är bättre att minkarna släpps ut i naturen för att dö en plågsam död än att vara torra, varma och mätta i sina hägn. Minkarna ställer dessutom till stor skada i naturen, de hör nämligen inte hemma i den svenska faunan och saknar därför naturliga fiender.

3 kommentarer:

Therese sa...

du borde nog läsa på lite mer du !! Du kanske skulle trivas bland avföring och tycka om att käka dina släktingar i en bur ?
Isåfall förstår jag!

croftsoft* sa...

Håller med Therese. Du verkar inte vara särskilt påläst. Mätta, varma och trygga - hänger du inte med alls? Varken höns, kor eller minkar ska få lida, ingen debatt är stor nog när det handlar om djur som vanvårdas. Det är alltid bäst att protestera - hellre att några minkar släpps ut och dör under protest, än att de dör utan protest under pälsslakt.

Roza Takiporian sa...

Smart tjej!

Torra, varma och mätta? Snarare instängda i alldeles för små burar, ostimulerade till den grad att de börjar äta sina egna... Jag kan fortsätta men jag vet att det är lönlöst, för sådana som du förstår inte, vill inte förstå, kan inte se, blundar.

Det är synd och skam, att det finns så mycket okunnighet och ignorans.