tisdag 31 oktober 2017

Småskaligt mathantverk

Jag möter upp kollegor från utskottet i Östersund på morgonen för att gemensamt köra upp till Åre där vi ska träffa Eldrimner och vara med i olika jurygrupper för SM i mathantverk. Saerimner.
Jag har hamnat i Jurygruppen för smaksatta bröd och hårt bröd....något jag på morgonen kunde väldigt lite om och nu senare kan väldigt mycket mer om.
Efter att ha tuggat i mig 22 surdeg i blandade utförande och 10 olika knäckebröd känner jag mig inte bara mätt, jag är dessutom fullproppad med en massa ny kunskap som jag inte hade om bröd tidigare.
Det kommer ta ett tag innan jag köper mitt "vanliga" bröd i matvarubutiken igen eftersom jag lärt mig uppskatta en helt annan typ av bröd nu.

Själva juryarbetet tog mer än åtta timmar och tanken på middag efter att ha ätit bröd alla dessa timmar byttes snabbt ut mot ett glas vin med jurygruppen. Det får bli en tidig kväll eftersom jag måste åka tillbaka till Stockholm med första morgon flighten och det är en bit att köra mellan Åre och Östersund i snöslask och mörker.

Inga kommentarer: