torsdag 2 februari 2017

Ett träd kan bli så många saker

Jag avslutar onsdagskvällen tillsammans med riksdagens Skogsnätverk som leds av kollegan Lotta Olsson från Örebro. Vi träffas med jämna mellanrum och får lära oss med om intressanta saker från skogsklustret. Kvällen bjuder på framtidsspaning från Södra (som jag för övrigt ska hälsa på i nästa vecka) och sedan ett otroligt spännande föredrag från en tjej som kopplar mode och hållbarhet samman utan att minska på kultur och konsumtion.
Träfiber kan nämligen användas till så mycket mer än att bygga hus och göra papper. Vi fick en liten läxa om hur mycket vi slänger som skulle kunna sys om eller göras om till nya plagg. Utöver det så skulle vi kunna tillverka engångskläder som är riktigt snygga och bekväma av massa fiber...förutom det självklara att göra flergångs kläder av fiber som vi redan gör.
Tänk den dagen jag kan köpa den där särskilda klänningen jag bara kommer kunna använda en gång i mitt liv och sedan returnera den i pappersinsamlingen.




 


Inga kommentarer: