onsdag 2 mars 2016

Ekologiskt är inte så hållbart

Fick en ruskigt dålig start på dagen med migränhuvudvärk igen. Som tur var kunde jag snabbt kalla in en ersättare i utskottet så att jag fick sova en timme extra, för mig är sömn och tabletter det enda som hjälper.

Kom tillslut iväg till Stockholm och äkte raka vägen till Huddinge där Kost och Näring tillsammans med Lantmännen höll hållbarhetskonferens. Jag kom under Docent Jens Sundströms anförande om ekologiskt. Mycket intressant, med forskningsbaserad fakta kunde han lägga fram att ekologiskt inte alls är så hållbart i det långa loppet.


Det här är för mig ytterligare ett bevis på att ekologiskt blivit trendigt och populistiskt. Vi vet alldeles för lite om konsekvenser av ekologisk odling på kommunal och landstingsnivå. Det är därför vi inte ska besluta om procentmål för konsumtion.














Efter debatten får jag vänta i 45 minuter på en förbeställd taxi, helt oacceptabelt. Södertälje taxi står inte högt hos mig just nu. Jag hade bråttom eftersom vi har riksdagsgrupp prick 16 och den här gången hade jag ett ärende att dra för min kollegor. Nu kom jag nästan 30 minuter sent till gruppen, tänk om det varit votering istället! Jag ska ta detta vidare, inte acceptabelt.








Går direkt till lägenheten efter gruppen. Jag är genom frusen och började få ont i huvudet igen, tror att jag håller på att bli förkyld i grunden. Skönt att sitta hemma i mjukisbyxor med datorn i knät. Fick riktigt mycket gjort igår och kunde dessutom gå och lägga mig tidigt, behövligt.

Inga kommentarer: