måndag 27 oktober 2014

En bal på slottet

Vad är väl en bal på slottet... eller i alla fall en supé. Jo, det kan jag berätta. Det är fasligt spännande och helt underbart.

Varje ny mandatperiod bjuder kungen in riksdagsledamöter och regering till supé på slottet. Det hela är ett stort arrangemang med nästan 400 gäster, förutom bröllop och dop är det här det största arrangemanget som hovstaten håller.




Tillställningen börjar med ett divertissement som i år var en hyllning till musikens historia i Sverige, helt fantastiskt faktiskt. I år hade de placerat ut sångare i bänkraderna och att höra körsång runt omkring en fick nackhåren att resa sig på mig. Efter detta bjöds det in till en fantastisk supé, jag är oerhört imponerad över hur de lyckas hålla maten varm och servera så många på än gång. Jag fick dessutom mycket trevliga bordsgrannar så det var en mycket trevlig middag.



Efter middagen serveras kaffe och det är här etiketten ställer till det lite för oss som hade tidiga möten. Förra mandatperioden vill jag minnas att jag var på efterfest på Operakällaren men den här gången tillät inte schemat detta. Etiketten säger att den första gästen som går hem är kungen. Vår kungliga familj är dock rysligt kvällspigg och jag kom inte hem förren sent, dock väldigt glad och ödmjuk för att få vara en del av allt detta. I år rådde fotoförbud i slottet och jag han inte ta något foto av mig själv innan. Kungahuset har skrivit lite om arrangemanget på sin hemsida och där finns även en liten filmsnutt. På filmen ser ni mig gå över borggården i alla fall.

Inga kommentarer: