måndag 25 augusti 2014

Flitigast på votering

P4 Västmanland har gjort en ganska konstig undersökning av hur riksdgsledamöterna jobbar igen. För sex månader sedan hade de en rapportering då jag var "latast" på bänken eftersom jag skrivit minst antal motioner av riksdagsledamöterna från Västmanland.

Nu har P4 mätt antal voteringar i riksdagen... jag ställer mig ganska frågande till den siffra som omnämns och tror att de inte mätt antalet voteringstillfällen utan betänkande voteringar. Det är bland annat därför närvaron under votering blir så konstig, vissa voteringar är fem minuter och andra är 45 minuter långa.
Det är dessutom så att vi har ett kvittningssystem mellan riksdagspartierna för att hålla en jämn ballans i kammaren. Det är respektive parti som bestämmer om man har anledning att vara borta eller ej, det är inget vi gör själva.

Den här gången var i alla fall rapporteringen bra för mig eftersom jag är den ledamot på länsbänken med bäst närvara under voteringarna. Men som sagt, det är ett väldigt trubbigt verktyg för att mäta duktiga och mindre duktiga ledamöter. Min intervju gjordes runt 6.50 imorse och hittas här.

Inga kommentarer: