måndag 12 maj 2014

LRF och påverkan

Jag har en god relation med LRF i Mälardalen. Vi har tillsammans varit ute på en mängd gårdsbesök och de har även varit väldigt hjälpsamma att lära mig mer om områden som varit helt nya för mig under den här mandatperioden.

Men det räcker inte med att jag tycker att areella näringar är viktiga fler av mina riksdagskollegor behöver komma ut och se hur ett modernt svenskt skogs- och jordbruk fungerar. Som ett led i detta har LRF återigen bjudit in ledamöter från Stockholm, Uppland och Västmanland för att åka på gårdsbesök.
Det finns flera datum att välja på så jag hoppas verkligen det är fler än jag som kommer ta den här chansen att komma ut. Det är klart att LRF är lobbyister och har en tydlig agenda med att sälja in sina budskap vid besöken men det är vår skyldighet att lära oss om alla områden.

Idag var jag ensam på mitt besök vilket var lite tråkigt men jag fick å andra sidan ställa hur mycket frågor som helst under besöket. Gårdens Golden Retriver och jag han nog bli bästa kompisar under besöket och jag var lerig av hundtassar ända upp på halsen när jag kom hem.
Jag besökte Peterbergs gård som ligger i Enköpings kommun men precis på gränsen till Västmanland. Petersbergsgård är ingen liten gård och lantbrukaren Gustaf Andersson beskrev sin verklighet ur sina perspektiv. Det slår mig var enda gång jag är ute vilken skillnad det är på alla gårdar. Förutsättningarna ser verkligen olika ut beroende på storlek och var de är placerade i Sverige vilken gör att lagstiftningen aldrig kommer att passa alla.
Roligt att träffa Gustaf just i dessa tider inför EP valet och diskutera EUs jordbrukspolitik och dess påverkan på Sverige. Landsbygdsprogrammet och gårdsstödet är självklart en het potatis just nu också.

Inga kommentarer: