tisdag 27 maj 2014

Pust och stön


Vilket skitval det blev, jag hade förväntat mig ett mycket bättre resultat än vad det blev. Men så här fungerar en demokrati och det är bara att sikta mot nästa mål. Klart att jag är besviken, jag ska inte säga något annat. Vi har jobbat stenhårt och stämmningen kändes bra hos väljarna men vi bedrog oss.

Jag åkte hem strax efter 22 igår när mätningarna entydigt sa samma sak. Surade hemma lite på kvällen och försökte låta bli att överanalysera resultaten för mycket. Vaknade upp med en otrolig trötthet i kroppen, det är svårt att förklara för människor som inte är engagerade politiskt hur mycket energi det kräver. Vi har fotograferats inför riksdagsvalet ute i Irsta, men efter det så valde jag att ta lite ledigt resten av eftermiddagen. Fötterna i högläge stirrande på datorn med sidan val.se i fokus.

Även om valresultatet är dystert och att Europa just nu svämmas över av nationalistiska och fascistiska partier så gäller det att snabbt ladda om inför höstens val. Moderaterna får inte hamna i fällan där vi förklarar samhället på ett sätt som ingen begriper. Jag tror att vi behöver prata mer ideologi och visioner igen. Nya Moderaterna kommer fortsätta att utvecklas och politiken är det inte fel på utan sättet hur vi beskriver den.

Inga kommentarer: