lördag 17 maj 2014

Djurskydd ur EU perspektiv

Väl i Stockholm fick jag skynda mig till Kungsträdgården och den debatt jag skulle medverka i arrangerat av Djurens rätt, WSPA och Djurskyddet Sverige.
Inbjudan hittas bland annat här.
Debatten skulle egentligen ha hållits mellan kandidater till Europaparlamentet eftersom det är val den 25 Maj. Men tyvärr är det inte så lätt att få ihop alla toppkandidater till alla debatter som är runt om i Sverige. Jag fick därför hoppa in och representera Moderaterna i debatten trots att jag inte är kandidat till Europa parlamentet (kanske en dag men inte nu, allt har sin tid).
Det märks att valdagen närmar sig och att kandidaterna slåss om mest uppmärksamhet för att locka kryssen i valet. Det är tyvärr få som röstar i EP valet och då spelar kryssen ännu större roll för vem som väljes in. Europa politiken är dessutom lite annorlunda mot den svenska politiken eftersom vi tillhör andra partigrupper i Europa och därför driver andra frågor. Moderaterna och Kristdemokraterna tillhör samma grupp, EPP-group. Allianskompisarna Centern och Folkpartier tillhör två andra grupper.

Debatten höll bara på en timme och regnet duggade sakta ner över den tappra skara som stannade och lyssnade hela debatten. Eftersom debatten hölls mitt i lunchrusningen så var det väldigt mycket folk som passerade och förhoppningsvis uppfattade de något av debatten.

Djurskyddsfrågor är inte så svåra att sätta sig in i om man inte kan Europapolitiken så bra, alla svenska partier driver nämligen ungefär samma politik i EU som de gör nationellt.

Inga kommentarer: