tisdag 9 april 2013

Alliansen levererar

Efter gårdagens intensiva tid kände jag att jag var värd en liten sovmorgon imorse. Riktig lyx. Vi har inget utskott idag och jag har inga andra möten inplanerade förren den moderata riksdagsgruppen klockan 16 och högarna hemma är inte mindre. Passar därför på att jobba ner högarna hemmifrån under förmiddagen.

Sitter fortfarande i pyamas och SVT Forum går i bakgrunden. Jag har hunnit titta på Ulf Kristerssons presskonferens där han tar emot den nya pensionsutredningen. Det är ingen lätt uppgift att konstatera att vi behöver jobba längre i Sverige eftersom vi lever allt längre och blir piggare och piggare. Den modell vi haft fungerar inte, vi har inte råd. Men för att lyckas med det krävs att situationen på arbetsmarknaden förändras. Det är viktiga och stora frågor som lyfts och det är ingen valvinnare för någon att behöva göra det men jag tror att vi i grund och botten är överrens om att vi behöver jobba längre men inte hur det ska gå till.

Alliansens partiledare har även pressenterat lite nya satsningar från vårpropositionen som kommer den 15 April. Det kommer nya satsningar på jobb, utbildning och infrastruktur. Mer info finns att läsa på webben. 12400 nya platser inom utbildningsområdet. 700 miljoner på driftunderhåll av järnvägen och 40 miljoner till en förstärkning av den regionala tillväxten.

Packar väskan och cyklar med lite lättare trmptag ner till stationen nu.

Inga kommentarer: