onsdag 5 oktober 2011

Hur får man konsumenten att äta Svenskt kött?

Den frågan stod högst på dagordningen när jag idag på morgonen träffade ICA tillsammans med kollegorna Johan Hultberg och Jenny Petersson.

ICA säljer 70- 80% svenskt kött i sina butiker och är den i särklass största dagligvaruhandeln i Sverige och har på så sätt ett stort inflytanden på svensk produktion och konsumtion.
Jag får många kommentarer från små producenter när jag är ute och reser som hävdar att de inte kommer in på marknaden för att de stora jättarna väljer bort dem.

Idag fick ICA möjligheten att säga sitt. Som en stor kedja måste de naturligtvis kunna fylla hyllorna med de produkter som kunden vill ha och utbudet ska kunna stå sig över hela året. Här ligger dilemmat för små producenter som kanske inte kan leverera lika stora mängder flytande över året. ICA har ett tänkt och ett koncept krig detta och jag tror att om bara småproducenterna tog kontakt med sina lokala butiker skulle detta kunna lösa sig.

En annan vinkel på svensk livsmedelsproduktion som jag tog upp är innehållet i färdigprodukter. En varutyp som hela tiden ökar och som efterfrågas allt mer av konsument. Här är framförallt köttprodukterna av sämre kvalitet och ursprunget ofta okänt. Lösningen på detta handlar om pris på produkt. Är inte konsumenten villig att betala vad det kostar för bättre innehåll så kommer det heller inte kunna tillverkas. Makten ligger med andra ord hos oss konsumenter att förändra svensk livsmedelsproduktion.

Inga kommentarer: