söndag 10 juli 2011

Naturligt beteende även för Minkar?

Jag trodde inte att det skulle bli så mycket folk som det blev på Djurens rätts seminarium om "naturligt beteende även för minkar?" med tanke på att det började 7.45 på torsdagsmorgonen. Onsdagen är dessutom känd som den stora partykvällen under Almedalsveckan så lite förvånad blev jag när till och med jag hade några vänner i publiken.





Som alla andra seminarium började även detta med lite föreläsningar. Djurens rätt har en egen etnolog som heter Lena Lindström och hon började med en väldigt färgstark bild över hur minkarna mår. En bild som inte överensstämmer men den jag sett när jag varit ute på besök. Sedan berättade Björn Dahlén som är djurskyddschef på Jordbruksverket om det förslag på nya föreskrifter som just nu ligger ute på remiss.

Med i panelen fanns jag och Helena Leander från Miljöpartiet. Jag skulle velat att debatten handlande om de nya föreskrifterna och hur vi kan göra svensk minknäring till en framgångssaga men agendan var satt till att handla om näringens vara eller icke vara.

Jag har ju grottat ner mig rätt mycket i minknäring eftersom jag tycker det är en viktig principfråga och känner mig bra påläst i ämnet men det spelade ingen roll eftersom minkmotståndarna inte tror på förbättringar eller utveckling. Det spelar ingen roll om djur hålls som sällskap, i bur för pälsen eller i ladugård för köttproduktion eller på zoo för att tittas på, alla djur ska ha det bra. Vi har skyldigheter mot djuren, det är en viktig princip.

Hela debatten finns på webben och kan tittas på här. Jag finns också med i en kortare intervju om djurs rättigheter och människors skyldigheter här.

Inga kommentarer: