måndag 23 maj 2011

AKK

AarhusKarlshamn AB, förkortat AAK stod först på dagens program. Tema mat idag.




För oss som varit i Karlshamn några gånger är den här fabriken mer känd som Soyan eller Carlshamns AB, gott gotti gott gott...
Men så är det inte längre. För att förenkla det hela kan man säga att AAK tillverkar vegetabiliska fetter. Fetter används i nästan alla livsmedel och med hjälp av framförallt svensk raps tillverkar de en produkt som används i smör, glass, mjölk, choklad, smink, djurfoder och bröstmjölksersättning.
Fabriken och företaget är mycket större än bara Karlshamn, det är ett världsöverspännande företag som hela tiden tittar på nya marknader att bryta sig in i.

Företaget är enormt, jag har gått förbi fabriken i hela mitt liv och undrat vad som finns där inne och vad det är som luktar. Nu vet jag och jag har fått lära mig att det inte luktar illa, det luktar pengar!

Inga kommentarer: