tisdag 24 maj 2011

Blekinge läns folkhögskola

För mer än 10 år sedan åkte jag runt i Sverige och tittade på folkhögskolor efter att ha valt den studieformen för att läsa in min gymnasiekompetens. Jag hittade många bra skolor men jag föll för Folkhögskolan i Bräkne-Hoby, mycket för den här pampiga entrén till skolan. En av Sveriges äldsta folkhögskolor faktiskt.



Jag bodde och pluggade här i två år och det var en spännande tid i mitt liv. När jag gick sista året skulle vi göra projektarbeten i samhällskunskap och jag fick då möjligheten att åka till Stockholm och följa en riksdagsledamot i arbetet. Jag kom att följa en socialdemokrat även om jag vara med och aktiv i Moderaterna redan då. Jag tror att det sådde det första fröet inom mig att jag ville bli riksdagsledamot en dag när jag blev stor.

Detta var en av anledningarna till att jag åkte hit i dagens ösregn. Det är payback time. Jag träffade min gamla klassföreståndare Bertil som knappt trodde på mig när jag berättade att jag idag sitter i riksdagen. Eftersom skolan gav mig möjligheten att åka till Stockholm har jag nu gett dem möjligheten att skicka elever till mig på liknande uppdrag, något som uppskattades.

Jag hittade mig själv i en gammal skolkatalog... Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag klippte av mitt midjekorta hår till den här frisyren, men jag har gjort det själv och har bara mig själv att skylla :)

Inga kommentarer: