lördag 16 april 2011

I Ukraina

Jag bor i en resväska, jag har sagt det förrut och nu vill jag bara bekräfta detta. Jarl Hjalmarsson Stiftelsen har ju ett projekt i Vitryssland, ett projekt som jag varit involverad i under många år nu. Projektet tar från och med nu en ny tvist och jag får vara med från början.
Enklast skulle ju vara att utbilda våra vänner i Vitryssland med det är inte möjligt idag då regimen stängt gränserna för européer Vi får därför utbilda i länder runt omkring. Den här gången är vi i Ukrainas huvudstad Kiev. Våra vänner har fått ta mig med tåg från Minska under natten, en lång och jobbig resa men vad gör man inte för frihet. Det nya projektet är spännande. Vi har tidigare utbildad ungdomsförbund och parti men nu riktar vi in oss lite på gruppen kvinnor. En grupp som oftast hamnar utanför i diktaturstater. Nu har vi 17 unga kvinnor här som riskerar utbildning, arbete och framtida tjänster bara för att de tror på frihet och demokrati, starkt. Jag är med för att prata ledarskap, kommunikation och politisk styrka.

Inga kommentarer: