tisdag 11 januari 2011

Karlshamns energi



Vidare från Mörrum till Karlshamn. Efter att ha släppt av det nya oppositionsrådet för sitt första möte i stadshuset åkte jag raka vägen till Karlshamns energi. Det kommunala bolaget som köper Södra cells spillvärme för att sedan pumpa ut det i form av fjärrvärme till Karlshamn, Mörrum, Svängsta och Asarum.


Jag ska ärligt erkänna att jag inte kan särskilt mycket om kommunalenergi och det är anledningen till att jag velat göra ett studiebesök hos Karlshamns energi. Ett litet bolag med personal som behärskar alla delar i bolaget. Fördelen med att få ett studiebesök hos en liten aktör som det här för mig är att de kan förklara saker och ting på ett väldigt pedagogiskt sätt där jag kan få en insikt i helheten.


Jag har lärt mig en massa saker idag som jag inte hade en aning om och fått ta del av väldigt unika lösaningar.


Karlshamns energi visar på ett ypperligt sätt hur industri och kommun kan dra nytta av varandra för kommuninvånarnas del samtidigt som de tillvaratar de resurser som faktiskt finns tillhanda.
Värmen som kommer från Södra står för en klar majoritet av den värme som går ut till kunderna. Övrig energi kommer från tre vindsnurror i Stilleryd och reservanläggningar med olja.


Jag skulle önska att fler industrier och kommuner skulle kunna samverka på detta sätt, tänk vilka resurser vi skulle kunna ta tillvara på då till ett mycket lägre pris för oss konsumenter. Diskussionerna om svensk vatten och kärnkraft skulle troligtvis vara helt onödiga eftersom industri Sverige mycket väl skulle kunna tillgodose svenska behov.

Besöket tog längre tid än vad jag räknat med, vi hade så mycket att prata om att tiden rann iväg. Med mig fick jag en spännande bok om Karlshamns energi som blir kvällens läsning.


Tack för två fantastiska besök idag.

Inga kommentarer: