onsdag 26 januari 2011

Ett grisigt jobb


Direkt efter Landshövdingens möte om samverkan i Västmanland begav jag mig i fredags till Köping för att hälsa på familjen Andersson som föder upp ekologiska grisar på Högsta Lantbruk.


På plats var Bergslagsbladet/ Arboga tidning som gjorde ett trevligt reportage, tyvärr finns det inte i nätupplaga men det var ett väldigt trevligt reportage.


Jag fick titta på avelsgrisar, små nyfödda krabater och tonårsgrisarna som Carina Andersson kallade för slynglarna.
Högsta gård är den enda ekologiska grisuppfödaren i Västmanland och har väldigt unika utegrisar. Det här är utegrisar som bor ute hela året, nej nu ljuger jag. De första två veckorna i livet är de stallade, men sen ska de ut.
Vi han prata om KRAV, ekologiska grisar, familjeföretagande och regelkrångel. Mycket matnyttigt som jag tar med mig in i utskottsarbetet för att göra det enklare för småföretagare att producera lokalt.

Inga kommentarer: