tisdag 17 augusti 2010

Fredriks bok

Framåt tillsammans av Fredrik Reinfeldt
Precis som jag har Fredrik varit ute i Sverige på studiebesök inom ramen av projektet "välkommen till verkligheten". Till skillnad från mig har Fredrik sammanfattat sina resor och upplevelser i en bok, framåt tillsammans. Titeln på boken är samma som på partiets nya valaffischer och kopplingen förstår man enkelt när man läser boken.
Jag fick tjuvläsa den redan i söndags trots att den lanserades först igår och jag känner igen många av mina studiebesök i boken också. Jag gjorde 17 besök, Fredrik han med 140 resor i hela Sverige och det är imponerande. Han har träffat unga så väl som gamla, han har lyssnat och han har pratat. Han har sjungit karaoke och han har dansat, det fick inte jag möjligheten till även om Granbackens ålderdomshem i Norberg just köpt in ett tvspel med karaoke när jag var där.

I denna svenska vardag, hos alla de människor som tillsammans utgör Sverige, har Fredrik Reinfeldt hämtat inspiration till sin berättelse om Föregångslandet Sverige.
Här beskriver han, med utgångspunkt i några av resorna, hur han ser på Sverige och vad han vill att Sverige ska vara.
Det är en berättelse som inte alltid speglar vår egen bild av Sverige, och den är inte alltid ljus. Men ändå med en övertygelse om att Sveriges bästa tid ligger framför oss. Om vi går framåt tillsammans.


Inga kommentarer: