torsdag 29 april 2010

49 öre extra, oförskämt!

För en stad som Västerås och för ett län som Västmanland är det helt oförsvarligt att vilja höja bensinskatten med 49 öre som den rödgröna röran vill.

Det är inte lätt att klara sig utan bil, jag vet, jag har cyklat i många år och jag förstår inte hur jag orkade alla dagar. Visst, det går men till vilket pris. Idag hinner jag mycket mer än jag någonsin har gjort tack var min bil, och det är inte billigt som det är redan!

Särskilt hårt slår en höjning av bensinskatten mot småbarnsföräldrar, låginkomsttagare och dubbelarbetande kvinnor. För företagare är det en katastrof och omöjliggör för människor som valt att befolka glesbyggde och hålla hela vårt land levande. Jag är riktigt förvånad över att miljöpartiet har gått med på detta, de om några borde väl känna för glesbyggd och småbarnsföräldrar.
Jag tycker att bensinpriserna är chockerande höga redan som det är och förespråkar en sänkning av skatten i sin helhet och framför allt på alternativa drivmedel som etanol och gas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bilkörande står för 30 % av CO2-utsläppen och närmare 50 % av oljeanvändningen.
Vad är ditt förslag för att minska CO2-utsläppen och användningen av fossil olja ner till 0, om man inte ska höja skatterna?

Åsa Coenraads sa...

Hej Anonym

Ska man höja en skatt med syftet att få ned CO2 utsläppen så är det rimligt att sänka en annan skatt. Annars är det inte en skatt för att minska utsläppe utan ett "enkelt" sätt att få in mera skattepengar!

Jag tror att det är bättre att lägga pengarna på forsknig av allternativa miljöbränslen och gör adet billigare att köpa miljbilar och miljöbränsle. Jag själv tankar numera E85 eftersom det har blivit billigare än bensin, tidiagre har det inte varit "lönsamt" för mig...