torsdag 4 februari 2010

Jämt sjukskriven-varför då?


I snöslasket småsprang jag till stationen i morse, instäld på stora tågförseningar till Stockholm var jag ute i riktigt god tid. Till min förvåning var tåget på stationen, jag fick sittplatts och tåget ankom i tid. Väl i Stockholm fick jag vänta en stund på min kollega från sjukvårdsutskottet som fasnat på Arlanda med sitt tåg.

Sitter just nu på ett spännande seminarium om sjukskrivningar med SKL. Är sjukskrivningar alltid rätt diagnos? Är det kanske så att biverkningarna av sjukskrivningarna blir större med tiden än diagnosen för själva sjukskrivningen?

1 kommentar:

EKOMAT OCH EKOTIPS sa...

Hej!

Det här med sjukförsäkringen och sjukskrivningar osv är en mycket viktig fråga och som måste tas på största allvar. Därför måste alla avhålla sig från pajkastning och att göra ideologi av allting.

Igår var det en mycket bra artikel i tidningen Sydsvenskan på just det här området. Artikelns namn är: Sjuka i kläm när politiker kastar paj.

Forskaren Björn Johnson kom ut med sin bok "Kampen om sjukfrånvaron" igår inom just området sjukförsäkring.

Björn Johnson är statsvetare verksamhet vid Malmö Högskola, enheten Hälsa och samhälle. Hans bok finns redan att köpa via Bokus på nätet.

Således bör ni lyssna till forskarna och expertisen och sluta upp med pajkastningen på båda sidor i politiken, dvs det gäller både höger och vänsterkanten.

Mvh

Mikael