måndag 22 februari 2010

Vad händer när brandlarmet går?

Jag hade precis scanat in en tidningsartikel i kopiatorrummet och kommit tillbaka till mitt kontor när det började pipa i korridoren. Ljudet var entonigt, dovt och irriterande ett sådant där ljud som hörs från maskiner när man gjort något fel. Jag trodde naturligtvis att det var maskinen jag just scanat i, men det var det inte. Ljudet visade sig komma från en liten dosa i taket och jag misstänkte att det var brandlarmet.
Mycket riktigt var det brandlarmet, jag och en kollega högg våra jackor och gick ut till vad vi trodde var återsamlingsplatsen för Landstingshuset. Men på parkeringen stod bara vi, lite konstigt med tanke på att det jobbar minst 200 personer i huset.
Slutligen började det ramla in folk, som samlats på lite olika ställen i och runt huset. Brandkåren har varit här nu, det luktar lite bränt i trapphus och foajé men det beror antagligen på de reparationer och montering av den nya värmefläkten i receptionen.
Nu kan vi konstatera att en politisk sekreterare valde att jobba vidare "man brukar märka om det brinner på allvar", en politiker han hämta en kopp kaffe på väg till återsamlingsplatsen och resterande han upp en våning för att ta på sig kläder innan de skulle ut igen! Vi kommer behöva öva på utrymning fler gånger i det här huset.


Inga kommentarer: