onsdag 13 maj 2009

Mötesplatser

Idag har det stått studiebesök på schemat. Jag har flaxat kors och tvärs genom Västerås för att lära mig en massa nya saker.

Jag har varit på ett ställe som driver en massa olika verksamheter under samma tak i gemensamma lokaler. En mötesplats för unga och gamla Äntligen har man här insett hur viktigt det är att mötas över generationsgränserna.

Sen var jag på en dagverksamhet för psykiskt sjuka. Det är oroväckande att se hur många nya unga människor det kommer in i kommunens verksamheter Men personalen förklarade för mig att de här människorna har alltid funnits, skillnaden är att vi är duktigare på diagnoser än vad vi varit tidigare. En tidig diagnos innebär en tidigare insats och på så sätt kan man minska lidandet.

Intressant med båda dessa verksamheter är deras kopplingar mellan kommun, landsting, rikspolitik och polis. För att människor inte ska hamna mellan stolarna krävs att rätt person gör rätt saker rätt!

Inga kommentarer: