tisdag 21 april 2009

Föreläsning


Nu har jag just kommit hem ifrån statsbiblioteket i Västerås där jag just lyssnat på Mats Johansson. Ett riktigt intressant föredrag. Jag blev inte riktigt klar med boken igår som jag sa att jag skulle bli så det var spännande att lyssna på sammandraget av boken.

Intressant var även diskussionen och frågestunden som följde. Var är Ryssland på väg och varför. Vad gör EU, vad gör USA och vad händer med NATO.


Mats Johansson gick även in på vad som händer mellan Ryssland och nya EU och hur det kommer se ut med en fortsatt utvidgning. De tio nya länderna som kom med i EU 2003 jublade av glädje då men gör det inte idag, inte för att de inte gillar EU utan för att de har så stora problem att lösa inrikes att tiden inte finns till för EU. Det ska bli spännande att se hur deltagandet i valet blir i dessa länder. Men sant är att de hellre vill vara med i EU än med Ryssland och det är något som förenar våra länder.


Jag han inte fråga hur Sveriges relationer till Ryssland kommer bli om Sverige går med i NATO. Jag tror nog att den Ryska björnen skulle skaka på sig något av obehag i alla fall.

Inga kommentarer: