måndag 3 november 2008

Rosa bandet


Den rosa kampanjen har gått som en löpeld genom Sverige den senaste månden och avslutades med en stor gala på Tv3 i förra veckan. Fler kvinnor är någonsin drabbas av bröstcancer och sjukdomen håller på att bli en av våra vanligaste folksjukdomar.

Just därför är rosa bandet kampanjen så viktig och har två primära uppgifter att fylla. Dels är det viktigt att informera kvinnor om självkontroller som är det enklaste sättet att upptäcka förändringar i brösten, men kampanjen har även en annan viktig uppgift och det är samla in pengar till forskningen om bröstcancer.


Nu visar dock rapporterna på att det bara är en tredjedel av pengarna som verkligen kommer fram till forskningen och att resten går till administrationen av rosa bandet kampanjen Något har med andra ord gått heltokigt i den här rörelsen och cancerfonden har en del att svara på.


Själv köper jag aldrig produkter som ska vara till syfte för någon om det så rör sig om majblommor eller rosabandet schampo eller rättvisemärkta produkter. Vill jag donera något så gör jag det med raka medel direkt till den organisation jag stödjer.

Denna månad går mina bidragspengar till hjärnfonden s forskning för migrän, förra månaden till ett barnhem i Indien.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra nått. Men den stora skillnaden blir när man gör det rätt!

Inga kommentarer: