måndag 11 augusti 2008

Kriget i Georgien


Det är så mycket som händer nu att jag helt missat att skriva om kriget mellan Georgien och Ryssland.

Hela Kaukasus är som en liten krutdurk, jag har haft möjligheten att lära mig mer om det här spännande området genom mina resor till Azerbaijan. Jag har haft möjligheten att diskutera och debattera konflikten som finns mellan Azerbaijan, Armenien och Georgien i Negorbo Karabasch området och känner mig ganska påläst om. Den konflikt som nu blossar upp mellan Georgien och Ryssland i Abkazien och Sydossetien måste jag lära mig mera om.

Hela Kaukasusområdet är instabilt efter Sovjetunionens fall 1990 och uppbyggandet av nya stater med demokratiska grunder tar tid, en tid som inte alla accepterar. Georgien blev självständigt 1990 och till staten hör även utbrytarområdena Abkazien och Sydossetien, de vill bli egna stater och en konflikt pågår sedan 1990 mellan staternas lokala företrädare och den Georgiska staten. Nu har det utbrutit en väpnadkonflikt och Georgiska styrkor befinner sig i området och Ryssland har skickat trupper för att värna de lokala områdenas särintressen.


Idag har en fredsförklaring från Georgien skickats om vapenvila men Ryssland har avböjt. På det stora hela är det här ett politiskt krig som förs med vapen som konfliktlösare, ett sätt att förhandla som jag aldrig kommer att acceptera.

Ryssland visar omvärlden vilken maktfaktor de är i världen och de har resurser för att behålla sin plats som stormakt i världen. USA kan inte gå in eftersom det då utbryter ett supermaktskrig. EU måste med andra ord visa på vad de nu går för och stå upp gentemot Ryssland. Framtiden är oviss och det kommer finnas anledning att följa vad som nu händer.

Inga kommentarer: