torsdag 22 maj 2008

Transor eller...


Igår uppkom en diskussion om HBT frågor bland några politiska sekreterare, en diskussion som livligt fortsatt idag.


Jag trodde mig veta vad HBT stod för men så var det inte riktigt. T strå för transpersoner och inte för transexuella som jag trodde. I begreppet transpersoner ingår en hel bunt av grupper, vad som är gemensamt är otrivseln med det egna könet.

En man som vill vara kvinna och attraheras av kvinnor kallar sig för lesbisk och hamnar i gruppen transpersoner, jag hävdar bestämt att det borde bli en vanlig heterosexuell karl, men så är det tydligen inte!

Begreppen är synnerligen förvirrade för mig just nu, men jag lär mig. Lärde mig även att det finns en grupp som kallar sig för neutrer, de titulerar sig hen. Alltså varken han eller hon, och den här gruppen gillar helt enkelt könstillhörigheten oavsett om de är homo, bi eller trans.
Diskussionen om vad som är vad har fortsatt under förmiddagsfikat och under lunchen idag och nu är även landstingsråden involverade i begreppsutredandet. Tänk vad mycket spännande man får lära sig genom att hålla på med politik.

Inga kommentarer: