fredag 9 maj 2008

EU dagen



Idag är det EU dagen, unionens nationaldag...vad vifftar runt om i Västerås, Svenska flaggor men inga EU flaggor. Visst är det konstigt.


Sverige är det folk inom unionen som vill att EU ska bli öppnare och mer tillåtande, vi vill vara med i EU men vi vill helst inte prata om det eller visa upp det på något sätt överhuvudtaget, typiskt svenskt på nått sätt.

Fredrik Reinfeldt nämnde EU och Sveriges roll i EU under sin regeringsdeklaration 2006 på ett starkare sätt än någon annan statsminister har gjort tidigare (med undantag av Carl Bildt så klart). "Sverige ska tydligt och klart tillhöra kärnan i det europeiska samarbetet".

Jag har firat EU dagen på mitt alldeles egna sätt, jag har en EU flagga hemma och jag har pratat EU hela dagen idag till allas stora förtret.


Efter seminariet idag så han jag träffa vår riksdagsledamot Jessica Polfjärd och Lana, den vitryska tjejen. Idag har hon varit med Jessica i Västerås och bland annat fått lära sig mer om kommunen.

Inga kommentarer: