torsdag 3 april 2008

Sprutbyten


Jag har fått frågan om varför jag är mot sprutbyten efter att jag i tisdags fick hela sjukvårdsutskottet att avslå en motion som inkommit om att införa detta i landstinget Västmanland.


1.) Sprututbytesprogram finns idag i Skåne, och deras rapporter visar att HIV spridningen endå fortsätter.

2.) Andelen HIV smittade i Västmanland är väldigt få (under 50 kända fall). Smittan sprids, men inte bland knarkare. Flest smittbärare har vi bland utlandsfödda från Afrika och sexturister som varit i Asien.

3.) Man skulle kunna införa ett bra vaccinationsprogram mot Hepatit A och B för missbrukare för att förebygga den smittspridningen endå.

4.) Att tillhanda hålla kanyler är som att ge bort vapen när amunition är förbjudet!

5.) Om man tillåter sprutbyte så kan man lika väl tillåta en lokal som är säker för injektion av narkotika och då är heller inte steget långt till att tillhanda hålla narkotika, något jag är stark motståndare till.

Nu har jag argumenterat för en hel del saker, ut över detta så bör man tillägga att den ekonomiska kostnaden för detta inte är befogad då forskningen visar att det inte ger resultat.
I Skåne får du edast byta kanyler under kontorstid och endast om du är nykter...en knarkare planerar inte sin tid och faller andan på efter kontorstid och om denne inte har en ren kanyl så lånas nog grannens endå.

Inga kommentarer: