onsdag 18 oktober 2017

Snus är bra för folkhälsan

Idag har jag anordnat ett seminarium i Riksdagen om snus. Varför då kan man funder på...jag snusar ju inte ens. Jo, snus räknas konstigt nog som ett livsmedel och hamnar därför under livsmedelsverket och miljö- och jordbruksutskottet. Men snus är också en tobaksprodukt vilket leder till att produkten lyder under tobaksdirektivet och hör hemma i socialutskottet i riksdagen. Lite virrigt för den som inte är helt insatt.

Hur som helst så är jag intresserad av principfrågor och snus är en sådan. För mig är det  helt obegripligt att snus och cigaretter räknas som samma sak i statistiken om tobaksrelaterade skador då forskningen är tydlig på att snus är mindre skadligt än cigaretter. Det är därför bättre att rökare går över till snus än att de fortsätter att röka.
I nästa skede är det då helt obegripligt att Sverige inte får exportera snus till andra länder för att hjälpa dem att förebygga sjukdom och dödsfall.

Med mig idag hade jag en riktigt bra panel som fick diskutera detta bestående av professor Hans Gilljam som är ordförande i läkaren mot tobak. Lars Erik Rutqvist som är läkare och rådgivare åt Swedish Match och slutligen men inte minst Patrik Strömmer som är generalsekreterare i svenska snustillverkarnas förening.
Detta toppade vi sedan med en forskare som heter Karl Erik Lund som är forskningsledare för tobak vid Folkehelseinstituttet i Oslo.
Alla tyckte inte lika dant men alla fick komma till tals och vrida och vända på sina argument!

Inga kommentarer: