tisdag 10 juni 2008

Socioekonomiska faktorer som bidragssystem!


Nu är jag helt övertygad, efter en hel dags seminarium om olika system för att få extra bidrag är jag ännu säkrare än förrut, vi ska inte ha det.


Att få ersättning för faktiska merkostnader är en sak men att dela in befolkningen i olika grupper som är bättre eller sämre än andra och som kostar mer eller mindre är orättvist och diskriminerande.


Ta mig själv som exempel, jag är adopterad vilket innebär att jag räknas som utlandsfödd alltså invandrar. Jag bodde på ett tungt social område och jag har besökt sjukvården under många gånger med mindra åkommor (jag är allergiker, mot pollen). Alltså räknas jag till den grupp som ska ha ersättning i form av tolkersättning, social utredning och en extra slant för att jag är kroniker.

Inga kommentarer: